© 2017  by Benoit De Witte.

Personal Branding

Great stories happen to those who can tell them

De Training "Personal Branding" is bedoeld voor iedereen die een functie heeft of een beroep uitoefent met een hoge visibiliteit. We denken hierbij aan freelancers, sales medewerkers, bedrijfsleiders, managers, pr- en communicatieverantwoordelijken, werkzoekenden en iedereen die een sterk, positief en authentiek imago wil uitstralen.

 

Wat is personal branding?

"Elk aanbod schept zijn eigen vraag” is een bekende spreuk uit de economie. Als die ook voor mensen geldt is personal branding voor iedereen van belang. Door jezelf als duidelijk merk aan te bieden creëer je je eigen markt en je eigen mogelijkheden.

Branding voor jezelf maakt gebruik van dezelfde wetmatigheden die ook gebruikt worden voor ‘zakelijke merken’.

Het gaat erom:

  • Een sterk merk en een goed verhaal te laten ontstaan dat ervoor zorgt dat je geassocieerd wordt met het ‘juiste’ (je dienst of      unieke meerwaarde),

  • Dat het volstrekt duidelijk is waar je voor staat 

  • Dat je je bewust bent van de manier waarop je communiceert en wat mensen van je te zien krijgen.

 

In onze "doe maar gewoon" cultuur voelt het voor veel mensen in eerste instantie een beetje raar jezelf te verkopen en jezelf als merk

neer te zetten.

Mijn advies zou zijn: doe maar niet gewoon, anders ben je ... gewoon. 'Gewoon' is niet waar we naar streven met onze 

personal branding, dus negeer het stemmetje in je hoofd dat zegt dat je bescheiden moet zijn, als arrogant gezien zult worden

als je uitkomt voor je kwaliteiten en jezelf direct of indirect durft aan te prijzen.

Als je uitzonderlijke kenmerken en talenten hebt: erken het, cultiveer het. Breng je naam in verband met de dingen waar je voor staat,

Als personal branding coach help ik je als sparring partner met persoonlijke gesprekken, kritische vragen, praktische tools, oefeningen, objectieve blikken en opdrachten.

Ik help jou als ondernemer of manager met de zoektocht naar: wie ben ik, wat wil ik uitstralen, hoe leg ik daar authenticiteit in?

Personal branding is het vinden van je kracht, van hetgeen je uniek maakt en het uitdragen daarvan.

Stappenplan

- Brainstorm: 

Personal branding draait om wie jij bent en het geeft je de tools om jezelf  op een unieke, aansprekende manier in de markt te zetten.

Wat maakt jou bijzonder? Wat vind jij uniek aan jezelf? Wat vinden anderen uniek aan jou? Wat kun je? Wat wil je voor anderen betekenen?

- Waarde bepaling:

Aan de hand van de antwoorden en onderwerpen die je in de eerste stap opgeschreven hebt, bepalen we nu jouw belangrijkste

waarden. Wat is voor jou echt belangrijk? Voorbeelden van belangrijke waarden zijn: kennis, eerlijkheid, expertise, creativiteit, enz.

- Onderscheidend vermogen

Bepaal je 'unieke' in relatie tot hetgeen waarvoor je je personal brand wilt maken. Heb jij als tekstschrijver ook een technische

achtergrond, of ben je advocaat en heb je jarenlang sociaal werk gedaan? Misschien spreek je wel een bijzondere taal of heb je een bijzondere interesse. Noteer alles wat jou uniek maakt, zodat je deze aspecten mee kunt nemen in je personal brand.

 

- Positionering:

Bij het maken van je personal brand, is het ook belangrijk om te bedenken hoe je wilt dat anderen jou zien. Hoe wil je overkomen? Wil je onthouden worden als de goedkoopste freelancer, de manager die altijd zijn/haar objectieven haalt,  of heb je het liefst dat mensen jou

zien als expert op het gebied van netwerken?

Bij welk onderwerp wil je dat mensen direct aan jou denken? Welke specialiteit heb je, of welke specialiteit wil je verder ontwikkelen

zodat mensen in het vervolg aan jou denken als ze iets in die richting nodig hebben?

Een specialisme bepalen kan misschien beperkend lijken, maar het geeft je wel een veel betere focus. Dit levert jou en je merk op de lange termijn meer op.

 

- Bepaling doelgroep: 

Je kunt niet alles voor iedereen zijn. Bepaal daarom je doelgroepen en baken deze groep goed af. Richt je je dienstverlening of producten op zakelijke klanten of particuliere klanten? In welke sector zitten die klanten? Behoren je klanten tot een bepaalde leeftijdscategorie, of bevinden ze zich in een specifieke situatie?

Door jezelf deze vragen te stellen en een duidelijke doelgroep te definiëren, kun je je personal brand op de juiste manier en in de juiste kringen uitdragen

- De boodschap:

Nu is het zaak om deze informatie om te zetten in een korte, actieve zin die je keer op keer aanspreekt en motiveert.

Let op: deze zin hoef je niet per se met anderen te delen, het is in de eerste plaats een zin die jou helpt met het focussen op je eigen merk en van daaruit te werken. 
Aan de hand van deze zin kun je vervolgens een 'klantgerichte' versie maken die ervoor zorgt dat zij meteen aan jou denken als ze iets nodig hebben dat met jou te maken heeft. Let erop dat je ook in deze zin jouw waarden zo goed mogelijk opneemt! 

- Talk the talk, walk the walk

In de voorgaande stappen heb je jouw personal brand gecreëerd. Maar een personal brand is niets waard, als je er niet ook naar leeft. Zoals een bekend Engels gezegde luidt: 'talk the talk, walk de walk', ofwel: doe wat je zegt. 

Draag jouw merk vanaf nu overal uit. Op je website, op fora, op LinkedIn, Facebook, op Twitter, tijdens netwerkbijeenkomsten,  overal.

Resultaten

  • inzicht in je sterke eigenschappen

  • Ontdek je je persoonlijke visie, missie, passies en drijfveren

  • Versterk je onderscheidend vermogen

  • Leer je eigen persoonlijk imago actieplan uit te werken

  • Krijg inzicht in je blinde vlekken

  • Leer je sterke eigenschappen nog beter in de verf te zetten