Your Partner in Growing
Training
Coaching skills for Managers
Soms zeggen leidinggevenden dat ze meer een coachende stijl van leidinggeven willen ontwikkelen. Daarmee wordt bedoeld dat ze de omschakeling willen maken van een directieve sturing naar een meer begeleidende rol.
Het begrip ‘coachen’ is typisch zo’n woord dat voor verwarring zorgt, omdat niet iedereen die het woord gebruikt er ook hetzelfde mee bedoelt.
Coaching' als Manager wordt soms verward met empathie, betrokkenheid,1-to-one ondersteuning,
zelfs met instructies en uitleg verlening.
'Bezig zijn' met je mensen, wordt dan snel 'Coachen' genoemd.
Is coachen een trendy managementstijl?
Ja. Ruim viervijfde van de managers zegt in de een recent verschenen maandblad dat ze coachen, terwijl slechts tweevijfde van de medewerkers dat in de praktijk zegt te merken.
Uit vele gesprekken met leidinggevenden blijkt dat werkdruk, prioriteiten en deadlines hen verhinderen om voldoende tijd te investeren in coaching.
Verder ervaren ze te weinig ondersteuning in het ontwikkelen van coachingvaardigheden en het uitbouwen van de nodige kennis omtrent coachingmodellen - en technieken.
Coachen is een competentie die heel goed te ontwikkelen is.
Belangrijk is daarom bekend te raken met de basisbeginselen van het coachen, maar het echte coachen leer je vooral door het veel te doen.
Coachen is begrijpen om daarna begrepen te worden, luisteren, vragen stellen, reflecteren en de ander ‘aan het werk zetten’.
Daar bestaan methodieken voor en die leer je niet zomaar.
Voor?
Deze training is voor: Leidinggevenden, managers en teamleiders
Doel?
- u wilt uw inzicht vergroten in de door u meest gehanteerde stijl van leidinggeven
-
u wilt inzicht in de valkuilen bij coachend leidinggeven
-
u wilt andere stijlen van leidinggeven verder ontwikkelen
-
u wilt verantwoordelijkheden en bevoegdheden lager in de organisatie leggen
-
u wilt de zelfstandigheid van uw medewerkers en het zelfstandig werken van uw team bevorderen
Programma
-
Wat is coaching en wat is het niet?
-
Wanneer kan je coachen, wanneer beter niet
-
Verschil tussen inspireren en manipuleren
-
De basisvaardigheden in coachende gespreksvoering toepassen
-
Het coaching proces. Connectie-Focus-Actie-Review.
-
omgaan met het spanningsveld tussen coachen en leidinggeven
-
Hoe actief luisteren en vragen stellen.
-
Het GROW-model als basisstructuur
-
Effectief feedback geven en ontvangen
-
Herkaderen en uitdagen
-
Balans tussen resultaatgerichtheid en relatiegerichtheid
-
Werken met actieplannen